Nodig of overbodig?
Het kan niet anders dat mijn eerste blog over dit onderwerp zal gaan.
Artsen en social media. Vroeger had men niet kunnen bedenken dat dit samen zou kunnen gaan. Social media is voor jongeren, vermaak en vrije tijd. Absoluut niet iets waar je je als zorgprofessional begeeft.
Wat we niet hadden zien aankomen is dat er zoveel mensen het nodig vinden om online onwaarheden te vertellen..ook op medisch gebied. Waardoor artsen op social media mijns inziens inmiddels bittere noodzaak is.
Als je mensen vraagt wat ze ervan vinden dat artsen zich op social media begeven, dan krijg je wisselende antwoorden. ‘Artsen hebben toch wel wat beters te doen.’ We hebben veel te doen ja. ‘Je verliest zo het respect van de mensen.’ Welk respect, zou ik bijna willen vragen? Maar ook ‘Heel fijn want dan weet ik tenminste dat ik die informatie kan geloven.’ tot ‘Fijn want sommige dingen durf ik niet te vragen aan mijn eigen arts.’
Ik ben geen vervanger voor de eigen huisarts of eigen andersoortige behandelaar. Dit zeg (en schrijf) ik ook op mijn socials. Als arts op social media zie ik mezelf als coach, onderwijzer en inspirator. Geen opgemaakt, ingestudeerd, met een cameraploeg gemaakt filmpje. Maar authentieke content waardoor mensen zich met me kunnen identificeren en ze steeds meer een vertrouwensband met me krijgen. Net zoals ze dat bij al met hun andere favoriete creators hebben.
Want alleen het feit dat een arts iets zegt is niet meer voldoende in deze tijd. Er is groot wantrouwen naar zorginstanties en zorgverleners sinds de Covid-pandemie. Dat vertrouwensherstel heeft tijd, aandacht en zorg nodig. Mensen op social media hebben tijd, aandacht en zorg nodig. Daarom doe ik dit en vind ik dat veel meer artsen dit zouden moeten doen.
Van de 4 miljoen Nederlandse gebruikers op TikTok zijn er nog maar een handjevol artsen (waar ik van weet) die op social media actief zijn en beroepsgerelateerde content plaatsen. 4 miljoen mensen kunnen dus ieder elke dag tientallen filmpjes plaatsen met waar- en/of onwaarheden, want iedere gebruiker kan content plaatsen. Je kunt je voorstellen hoe vaak je dan een filmpje tegenkomt van een arts wanneer er elke paar seconden naar een nieuw filmpje wordt ‘geswipet’. Bijna niet. Tenzij je ernaar zoekt of het algoritme vindt dat het filmpje van de arts waarschijnlijk leuk zal vinden.
Als je 10 filmpjes hebt gezien waarin wordt gezegd dat zonnebrand smeren gevaarlijk voor je is..dan gaan mensen het geloven. Daarom zijn ook aantallen belangrijk. Hoe meer verschillende arts-accounts content plaatsen op social media, hoe beter.
Heel leuk dus dat er zoveel collega’s zijn die enthousiast zijn over ons artsen en initiatieven zoals Dokters Vandaag…maar eigenlijk zouden al deze collega’s zelf online moeten/kunnen gaan om bij te dragen in de aantallen. Want met de huidige aantallen komen we er niet.
De artsen die al online actief zijn hebben onderling contact en steunen elkaar waar nodig. Dat zullen we bij elke nieuwe arts die online actief wil worden doen en je kunt dus ook op onze steun rekenen als je overweegt dit te gaan doen. Je kunt ons altijd DM-en of mailen.
Dus artsen op social media zijn broodnodig! Wat vind jij?